before

Code of Care Greve

Visionen

Vi vil motivere flere virksomheder til at skabe rammer for mennesker, der er udfordret socialt, psykisk eller fysisk, så de opnår deres fulde potentiale”

Missionen

Task Force Greve har en mission om, at i Greve kommune skal endnu flere virksomheder øge deres sociale ansvarlighed.

Antal etablerede jobs til dato

163 jobs


Vil du vide mere?

Vi er en lang række virksomhedsledere, der sammen med jobcentret har dannet Code of Care task forcen, for at arbejde med vores mission. Se hvem vi er her.

Vi vil gerne fortælle mere. Vil du ringes op og høre mere om vores meningsfulde arbejde? Klik her, udfyld kontaktformularen og så ringer vi dig op.

Vi sender nyhedsmail ud et par gange om måneden, hvor du kan læse om arbejdet i vores task forces, se videoer fra arrangementer og meget mere.


Actions vi har gennemført

Sparringsdag i Greve

🌟Tak for en fantastisk Sparringsdag

Vi vil gerne sige et stort TAK til alle, der deltog i Sparringsdagen i Greve d. 10. september – både virksomheder og ledige, og selvfølgelig en særlig tak til @LarsSchriver og @WillabGarden for at lægge hus til arrangementet.

Det var en dag fyldt med gode samtaler, nye perspektiver og masser af motivation til at tage næste skridt ud på arbejdsmarkedet. 👏

At mødes under uformelle rammer og i en afslappet stemning – langt væk fra det traditionelle jobsamtale-rum – det kan noget andet, og det resulterede i mange spændende og givende møder!

Ledige borgere får nye øjne på deres kompetencer og muligheder, og virksomhederne får konkret indsigt i, at mennesker i småjob og flexjob har MEGET at bidrage med på arbejdsmarkedet.

Stemningen var god, og vi er sikre på at alle fik ny inspiration med hjem.

Vi glæder os allerede til næste gang!

#Sparringsdag #FlexJob #Småjobs #Grevejobcenter #GreveKommune #codeofcaregreve #codeofcare #SocialAnsvarlighed #Inklusion #SammenOmForandring #Erhvervsnetværk #SocialtErhvervsnetværk


Gode historier skal deles

For et år siden startede Martin Rasmussen hos Arne Pedersen A/S. Martin havde inden da været uheldig med sine tidligere jobs, der bl.a. har været præget af en turbulent barndom med alkohol i hjemmet, og senere også en kriminel løbebane. Martin har ADHD, og har et stort behov for ikke at sidde stille – der skal med hans egne ord ”helst ske noget”… Han har derfor prøvet mange forskellige jobs, men aldrig rigtig følt, at han havde fundet sin plads.

Sidste år ændrede det sig. Kommunen kom ind over, og der var hurtigt enighed om, at Martin skulle starte i gulvafdelingen hos Arne Pedersen A/S. Først blev det i en måned, som hurtigt blev forlænget med yderligere en måned, og blev så til en løntilskudsperiode. Her et år senere, er han blevet fastansat, og på helt de samme vilkår som alle vores øvrige gulvslibere. Martin har fundet en “kærlighed” til faget (og nørder YouTube-videoer om gulvpleje og -behandlinger i sin fritid), fundet en plads på jobmarkedet, og ikke mindst fundet sig godt til rette her hos Arne Pedersen.

Martin selv mener, at succesen er kommet med følelsen af at høre til – en følelse som alle mennesker jo bør have, men desværre ikke er alle forundt… Gulvafdelingens chef, Hans, og alle kollegerne, var fantastiske til at tage imod ham, inkludere og favne – også selvom Martin ikke havde kørekort, som ellers er en nødvendighed i afdelingen, og han havde ikke klaret det uden den tålmodighed og støtte, som Hans og kollegaerne har givet ham. Især en af hans kolleger, Mikkel, udviste ekstra kollegial støtte, hentede og bragte, og inviterede desuden til overnatning i længere periode i sit hjem, da det var tæt på den akkordsag i Korsør, som de begge arbejdede på.

Da Martin blev tilbudt at starte hos os, vidste han godt at han stod ved en skillevej – han skulle selv tage affære, hvis der skulle ske ændringer i sit liv. Den greb han. Og her et år senere, er han også ved at tage kørekort, og glæder sig meget til selv at kunne køre rundt på sagerne, og have det fulde ansvar. Gulvslibning er ikke for alle, men det er noget for Martin, og han nyder det fantastiske sammenhold der er i virksomheden og særligt gulvafdelingen.

Forhåbentlig kan denne historie inspirere andre til at gøre en forskel, og til at hjælpe mennesker på vej eller i gang igen, – og til stor glæde og gavn for både medarbejderen og virksomheden. Og ja, vi har selvfølgelig spurgt Martin om lov til at dele denne fantastiske historie, som vi selvfølgelig håber fortsætter lige så positivt fremover.


Diplom udlevering i Greve

Socialt ansvar er (også) noget virksomhederne i Greve tager del i.  

Vi glæder os hver gang til at kunne overlevere et diplom som det synlige bevis på en virksomheds sociale engagement. 

På billedet ses fra højre: Ole Clemmensen fra ErhvervsCenter Greve, Lars Schriver fra Willab Garden, Ralf Vinskov og Jimmi Kaj Michaelsen fra BWT og sidst Nanna Nørlem Dam fra Greve Kommune. 

Tak fordi I er med til at gøre en forskel.  


Mødet mellem mennesker betaler sig

I tirsdags åbnede Willab Garden i Greve deres lokaler op for ca. 80 personer til et arrangement i Code of Care Greve med det formål, at ledige borgere med funktionsnedsættelser og lokale virksomheder kunne møde hinanden til samtale i uformelle og skønne omgivelser.. Og der sker noget magisk, når mennesker mødes på tværs af de etablerede samfundsbarrierer.
Pludselig er et CV ikke bare endnu et stykke papir i bunken, men en indlevende livshistorie – Og en direktør, viser det sig, er faktisk også bare et menneske, som man kan have en almindelig samtale med (og det ved man ikke nødvendigvis, når man er ung og udfordret).
Vi kalder det en Sparringsdag, og selv om formålet med arrangementet er at skabe konkrete små-jobs til de fremmødte borgere nu og her – så tror vi på, at den største effekt på lang sigt ligger i selve mødet mellem mennesker, samtalen og de nedbrudte fordomme og den gensidige forståelse.
Sammen kan vi sørge for, at der er en plads til alle på arbejdsmarkedet!

Task Force møde i Greve

I Greve Kommune griber initiativerne til socialt ansvar om sig. Da virksomhedskonsulent David Antonius blev kontaktet af Ralf Vinskov fra BWT Group om assistance til at finde en medarbejder, udfordrede David Ralf på, om jobbet måske kunne deles op i 3 – altså 3 småjobs. Ralf tog udfordringen op og i dag er der ansat to i småjob og den tredje på vej.

Når det lykkes at tænke ud af boksen, så handler det om dialogen mellem virksomhedskonsulenten og virksomheden, og at jobcentrets ledelse og medarbejdere tør! Og gør det let administrativt for virksomheden at gå nye veje. Og det tør Jobcentret i Greve!

I virksomheden er det vigtigt, at ledelsen går forrest og skaber rum for den tålmodighed, nye kollegaer i småjobs har brug for. Og det lønner sig, for den nye medarbejder, for kollegaer, for ledelse og for samfundet!
Tak til Task Force Greve for et fantastisk møde hos BWT Group.

Sparringsdag vol. 2

Når et job er det, man ønsker sig allermest i julegave, så kan det som jobsøgende borger i Greve Kommune godt betale sig at møde op i Bilka, Salling Group Waves en frostkold morgen for at møde en flok virksomhedsledere med (jule)hjertet på rette sted til en sparring og snak om jobmuligheder.

Ved kassen i selvsamme Bilka kan man her i juletiden møde et rigtig godt eksempel på, at det virker når ledige og virksomheder mødes i uformelle rammer. Via en dialog om drømme og muligheder med Anja Holm fra Salling Group ifm. en lignende sparringsdag tilbage i september måned, blev en ledig guidet videre til afdelingsleder i Bilka, Annika Hubisz. Den snak endte ud i et job som kassemedarbejder – til begges store tilfredshed og glæde.

Hvad sparringsdagen i Bilka Waves bringer med sig af ønskejobs vil vise sig i den kommende tid, hvor de kontakter og aftaler, der blev skabt på dagen, bliver til samtaler om konkrete jobmuligheder.


Sparringsdag i Greve

Mandag d. 25. september 2023 var der trangt i frokoststuen i Bauhaus i Ishøj. Her mødtes Task Forcen Code of Care Greves virksomhedsledere med ledige for at se, om der var match mellem kompetencer og opgaver. Og selvom det var lidt grænseoverskridende, som Sacha fortæller i videoen, så gav det mod på mere. Lyt med når Bue fra Bauhaus fortæller, hvad socialt ansvar gør for hans virksomhed.


Små møder giver en helt anden åbenhed

I marts inviterede Code of Care Greve sammen med Jobcenter Greve til fyraftensmøde hos Arne Pedersen A/S, en stor lokal virksomhed, der beskæftiger sig med rigtig mange grene af håndværksbranchen. Arne Pedersen A/S er også helt ny ambassadør i Code of Care Greve.

Her delte ambassadør Helena Nymann historien om en ung, udfordret pige, der blev ansat på få timer på Gjeddesdal Gods.

Hun startede på få timer, men oplevede på sin nye arbejdsplads både at blive set og hørt – og i dag, er hun blevet selvstændig som kørelærer. En historie, der gik i hjerterne på alle de tilstedeværende. Social ansvarlighed giver mening!

Herefter delte Christen fra Arne Pedersen raskt ud om deres tiltag med Verdensmålene – bæredygtighed og CSR-tiltag. Spørgelysten var stor blandt de 15 tilmeldte virksomheder. Og en af konklusionerne fra mødet var netop, at små møder giver en helt anden åbenhed. Det bliver nemmere at udveksle erfaringer, møde hinanden og turde dele både opture og udfordringer.

Alle de fremmødte var også imponerede af deres indsatser hos Arne Pedersen, som på det sociale blandt andet var deltagelse i Greve Nord Projektet, hvor unge mennesker bliver tilbudt fritidsarbejde af håndværksmæssig karakter, som både introducerer dem til håndværksfaget, ligesom det er ud fra det sigte, at de er gode ved de omgivelser, som de selv har medvirket til at skabe.

Arne Pedersen har ligeledes stort fokus på beskæftigelse af unge, da de har 26 lærlinge, hvoraf seks er kvinder, så der er også fokus på ligestilling af kønnene, når de formår at motivere seks kvinder til håndværksfaget. Endelig har de fokus på onboarding som et vigtigt element i fastholdelse af medarbejdere.

Deltagerne var også ude at se nogle af de mange tiltag i praksis. Alt i alt en dejlig eftermiddag med godt netværk på tværs af virksomheder og jobcentret.


Unge følte sig hørt til særligt Code of Care Greve-arrangement

I samarbejde med Jobcenter Greve afholdt Code of Care Greve et helt særligt arrangement i slutningen af marts 2022. “I job møder dem uden for job” var et særligt tilrettelagt arrangement, hvor unge, der på forskellig vis er udfordrede, fik mulighed for at mødes og snakke med nogen, der er kommet i job, og som kender deres situation.

Formålet var at motivere de unge, der endnu står uden for jobmarkedet, og give dem troen på, at der også er en plads til dem ude i en virksomhed, selvom de har nogle udfordringer.

Seks unge mennesker fra jobcentret var mødt op hos Greve-virksomheden RTM, hvor begivenheden fandt sted. Her mødte de tre unge, der alle kæmper eller har kæmpet med diagnoser som angst og stress, men som er blevet mødt der hvor de er, og fundet en arbejdsplads, hvor der var plads til dem. I starten på få timer, men flere af dem var i løbet af noget tid kommet op på væsentligt flere timer.

Det overordnede budskab fra de unge efterfølgende var, at de følte sig hørt, og at de følte sig mødt på en anden måde end de havde prøvet før.

Og for at understrege successen, så valgte chefen for IT og administration hos RTM faktisk at have samtaler med to af de unge, der håber på at komme ind på arbejdsmarkedet, om jobmuligheder!

Tak til de unges mod for at møde op og til dem, der delte deres historier, og tak til RTM for en fantastisk og motiverende dag.


Småjob-video: Beata er blevet mere glad og smilende

Beata arbejder 15 timer om ugen i praktik ved Deichmann i Waves Shoppingcenter i Greve.

For hende har praktikken betydet mere smil og glæde i hverdagen – for butikschefen Michael Pedersen giver det mening personligt og professionelt at hjælpe Beata tilbage på arbejdsmarkedet på en god måde.

Mød dem i videoen:

 


Ny Småjob-film fra Code of Care Greve

Hos RTM i Greve tager de et socialt ansvar.

RTM har ansat Tobias i et småjob, 10 timer i ugen. Tobias har ansvar for at vedligeholde de udendørs arealer, hvor han bl.a. slår græs.

Det har stor betydning for Tobias, at hans arbejde er værdsat, og medarbejderne og kunderne hos RTM er glade for Tobias’ arbejde.


Har du et småjob i din virksomhed, som du ønsker besat, så klik ind på www.codeofcare.dk/smaajob og læs mere. Her finder du også drejebogen, som hjælper dig med at lave en lignende video.


Endelig!

… kunne vi mødes fysisk. Ved seneste møde i Code of Care Greve mødtes task forcen ved DHL, hvor vi blev enige om at fortsætte med at fokusere på at skabe småjobs samt erhverve flere ambassadører til task forcen.

Derudover blev der aftalt aktiviteter for 2. halvår i task forcen – vi glæder os til at fortsætte det meningsfulde arbejde.

Mødet sluttede af med en spændende rundvisning på DHL iført beskyttelsessko, fleecejakker og gule veste – tusind tak for den.


Så er året i gang i Code of Care Task Forcen i Greve

Ved årets første onlinemøde handlede det blandt andet om virksomhedskort og profilkort, så virksomheder og ledige kan finde hinanden. Det blev blandt andet diskuteret, at det kan være mere sigende, når de ledige formulerer deres drømme frem for at lave et CV.

Mødet havde også fokus på de brancher, hvor der er gang i hjulene og hvor der derfor er brug for mere arbejdskraft. Task Forcen arbejdede i grupper for at komme nærmere ind på mulighederne i de brancher – og ikke mindst, hvordan virksomhedsledere der kan inspireres til at tage socialt ansvar.


Task Force Greve: Fokus på frivillig mentorkoncept

”I Code of Care Greve vil vi motivere flere virksomheder til at skabe rammer for unge, så de opnår deres fulde potentiale”

Til online Task Force mødet i Greve er emnet frivillige mentorer.

Ifølge Mia Rosenørn fra Det Frivillige Mentorkorps er en frivillig mentor en god tryg voksenven.

Mentorordningen er for de 15 til 29-årige unge, hvor der er fokus på at få dem ind i både voksenlivet, i erhvervslivet og i uddannelseslivet. Nogle unge er allerede i gang, hvor andre har brug for en kærlig hånd i ryggen.

En voksenven kan være med til at få den unge lidt ud. De kan gå nogle ture og få snakket om drømme og ambitioner eller om det, der fylder.  Sammen kan mentor og mentee få kigget ind på, hvad det er for sten på vejen, der gør, at de ikke får taget den rigtige retning.

Efter Mia Rosenørns indlæg møder virksomhedslederne i Task Forcen Stephanie. Stephanie fortæller sin historie om, hvordan en bilulykke og et 2-årigt genoptræningsforløb har sat hendes drømmeuddannelse som jordemoder på standby.

Efter ulykken får Stephanie en mentor og møder Helena Nymann fra Gjeddesdal Gods og formand for Greve/Solrød Erhverv. Stephanie fortæller om betydningen, når en hånd bliver rakt ud og blive tilbudt et job på færre timer.

– ”Det, at jeg kan komme her hos Gjeddesdal Gods, og det virker som en rigtig arbejdsplads, at det betyder noget, det jeg laver – det gør rigtig meget for mig. Jeg føler, at jeg ikke bare er en, der er blevet sendt fra kommunen, og jeg ikke bare skal lave et eller andet tilfældigt. Jeg føler virkelig, at jeg som person bliver respekteret for den situation, jeg er havnet i efter bilulykken. Så det sætter jeg virkelig stor pris på”, tilføjer Stephanie.

Helena Nymann fra Gjeddesdal Gods nævner om samarbejdet med Stephanie,

– ”Vi er rigtig glade for Stephanie. Her på kontoret mærker vi ikke noget til de udfordringer, Stephanie er påvirket af i forhold til ulykken og det forløb, Stephanie har været igennem – tværtimod. Det er slet ikke et tema. Stephanie bidrager positivt til vores hverdag og samarbejdet er en fornøjelse”, siger Helena Nymann.

I Code of Care Greve gør vi en forskel og hjælper de unge – vil du være med?

Hvis du vil være mentor – så kontakt Mia Rosenørn fra Det Frivillige Mentorkorps på Tlf. 2484 3917
Hvis du vil være med i Code of Care Greve Task Forcen – så kontakt Mette Løth Frederiksen på Tlf. 2169 6024


Transportbranchen har sat kurs mod socialt ansvar

Logistik-konkurrenter går sammen i unikt unge-samarbejde, da det på alle måder giver mening at inkludere mennesker med udfordringer i livet – også i transportbranchen. Derfor er LEMAN, Blue Water Shipping, Bring og DHL gået sammen om at sætte socialt ansvar på dagsordenen i endnu flere virksomheder.

Klik her og download artiklen: Transportbranchen tager et socialt ansvar


Blue Water Shipping støtter op om Code of Care Greve

I Code of Care Greve var mange spændende virksomheder samlet fredag den 28. august til Task Force møde.

Til mødet var virksomheder som Blue Water Shipping og WAVES – virksomheder som støtter op om Code of Care Greve.

I Code of Care Greve arbejdes der på højtryk for at hjælpe sårbare unge i job. I Greve er ca. 160 unge på kanten af arbejdsmarkedet. De unge har brug for en særlig indsats for at komme ind på arbejdsmarkedet. Her er etableringen af småjobs utrolig vigtig.

Klik her og hør Henrik Mørch, direktør Blue Water Shipping fortælle, hvorfor DU skal være med i Code of Care Greve og tage et socialt ansvar:

Klik her og læs også, hvorfor WAVES er blevet en del af Code of Care Greve:


Event – Let’s care together

Code of Care Greve inviterede den 8. oktober 2019 til en inspirerende og givende aften – en aften, hvor hele 50 småjobs blev etableret.

Ifølge Borgmester Pernille Beckmann er ca. 160 unge i Greve på kanten af arbejdsmarkedet. De unge har brug for en særlig indsats for at komme ind på arbejdsmarkedet. Her er etableringen af småjobs utrolig givende – et småjob er et job, der starter med et meget lavt timetal og med arbejdsopgaver, der er meget overkommelige.

Mathilde og Michael Falch var med til at gøre aftenen til noget helt særligt med deres fortællekoncert Mød mig i mørket. Code of Cares stifter Peter Nørgaard holdt et meget inspirerende oplæg om de gode argumenter for at tage et socialt ansvar.

Det var en aften, vi i Code of Care er meget stolte af – Code of Care Greve tog et succesfuldt skridt mod socialt ansvar, og er kun lige begyndt.

Mere care mindre mig 


Task Force opstart

Task Forcen i Greve havde deres opstart i slut april 2019. Her havde de deres første Task Force møde og kom til enighed omkring hvordan deres samarbejde og netværk skulle forløbe.

Læs mere om Code of Care Greve klik her